Triada harmoniczna w gamie moll

W każdej gamie (dur i moll) są trzy ważne dźwięki. Znajdują się na I, IV, V stopniu gamy. Są to odpowiednio:

TONIKA ( I stopień gamy)

SUBDOMINANTA ( IV stopień gamy)

DOMINANTA ( V stopień gamy)

Na każdym z tych stopni możemy zbudować trójdźwięk. Te trzy trójdźwięki nazywamy Triadą Harmoniczną. Każdy z tych trójdźwięków jest zbudowany na dźwiękach należących do danej gamy.

W gamie molowej budujemy triadę harmoniczną w oparciu o odmianę harmoniczną gamy molowej. Oznacz to, że do budowy każdego trójdźwięku triady harmonicznej, użyjemy dźwięków należących do odmiany harmonicznej gamy molowej (O GAMIE MOLOWEJ, JEJ ODMIANACH I ZASADACH JEJ TWORZENIA PRZECZYTASZ TUTAJ)

Spójrz, jakie dźwięki należą do gamy a-moll harmonicznej ( w odmianie harmonicznej jest podwyższony VII stopień gamy, w tym wypadku będzie to dźwięk gis ) :

W każdej gamie molowej, trójdźwięki Toniki oraz Subdominanty będą to trójdźwięki MOLOWE, natomiast trójdźwięk Dominantowy będzie DUROWY. ( inaczej sytuacja wygląda w gamach durowych – przeczytasz o tym TUTAJ ).

Spójrz, jak budujemy triadę harmoniczną w gamie a-moll :

OBEJRZYJ na kanale TouTube ODCINEK O TRIADZIE HARMONICZNEJ W TONACJI MOLL

Udostępnij ten wpis oraz zostaw swój komentarz, jeśli uważasz ten wpis za wartościowy i przydatny. 🙂

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIEŻĄCO

#triada #tonika #subdominana #dominanta

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.