Gama molowa – budowa

Budowa gamy molowej.

Aby omówić budowę gamy moll, za przykład weźmiemy gamę a-moll.

Najpierw jednak przypomnijmy sobie pojęcie półtonu.

Półton jest to najmniejsza odległość między dwoma dźwiękami na klawiaturze pianina / fortepianu oraz najmniejsza odległość w muzyce, jaką możemy zapisać na pięciolinii.

Pojęcie półtonu będzie to nam potrzebne w omawianiu gamy molowej.

GAMA MOLOWA ma charakterystyczny dla siebie układ ilości półtonów, występujących między poszczególnymi dźwiękami w gamie.

Poszczególne dźwięki gamy nazywamy stopniami (I stopień, II stopień, III stopień, IV stopień, V stopień, VI stopień, VII stopień, I stopień).

Jak wspomniałam na początku, gamę molową omówimy na przykładzie gamy a-moll, gdzie litera a oznacza, że zaczniemy grać tę gamę (skalę) od dźwięku a, a określenie MOLL– że mamy do czynienia z pewnym konkretnym układem ilości półtonów, występującym między poszczególnymi dźwiękami.

W polskim oznaczeniu gamy moll piszemy małą literą (a-moll, dis-moll, b-moll itd).

Gama molowa ma różne odmiany, jej podstawowa wersja, to gama moll naturalna (skala eolska).

Układ ilości półtonów między poszczególnymi składnikami gamy moll naturalnej, to: 2 półtony +1 półton 2 półtony + 2 półtony +1 półton + 2 półtony + 2 półtony

gama a-moll naturalna

Inną odmianą gamy molowej jest gama moll harmoniczna. Układ ilości półtonów między poszczególnymi składnikami gamy moll harmonicznej, to: 2 półtony +1 półton 2 półtony + 2 półtony +1 półton + 3 półtony + 1 półton.

gama a-moll harmoniczna

Kolejną odmianą gamy molowej jest gama moll dorycka. Układ ilości półtonów między poszczególnymi składnikami gamy moll doryckiej, to: 2 półtony +1 półton 2 półtony + 2 półtony +2 półtony + 2 półtony + 1 półton.

gama a-moll dorycka

Odmianą gamy molowej jest również gama moll melodyczna. Składa się ona z dwóch melodii. Gama ta, idąc w górę jest zbudowana z gamy a-moll doryckiej, idąc w dół – jest budowana z gamy a-moll naturalnej.

gama a-moll melodyczna

Gamę molową możemy zagrać od każdego dźwięku (każdą odmianę gamy moll). Wówczas taka gama bierze swoją nazwę od pierwszego, rozpoczynającego ją dźwięku, np d-moll (gama moll grana od dźwięku d), cis-moll (gama moll grana od dźwięku cis). Układ ilości półtonów, występujących między poszczególnymi dźwiękami zostanie zachowany w każdej odmianie gamy molowej.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O GAMIE MOLOWEJ – OBEJRZYJ ODCINEK 34. NA KANALE YouTube ANNAPIANO

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIEŻĄCO

Rekomendowane artykuły

1 komentarz

  1. Bardzo przydatne informacje, jasno wytłumaczone. Dzięki!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *